Redningsselskapets kurs- og kompetansesenter

Totalleverandør innen sikkerhet- og beredskap

RS Sjøredningsskolen AS er et aksjeselskap heleiet av Redningsselskapet. Skolen drives i tråd med Redningsselskapets formål som er å redde liv, berge verdier og verne kystmiljøet, samt å drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for de som ferdes på sjøen.

RS Sjøredningsskolen har ansvar for opplæring og videreutdanning av frivillige og fast ansatte mannskaper på Redningsselskapets rundt 50 redningsskøyter, både lokalt på skolesenteret og gjennom et mobilt opplæringskonsept som dekker hele den norske kysten.

RS Sjøredningsskolen har en komplett portefølje av kurs og opplæring innen HMS, sikkerhet og beredskap for fiskeri, skipsfart og offshore olje- og gassindustri, samt landbasert industri og næringsliv. Skolen har årlig rundt 5500 kursdeltagere på de ulike kursene.

RS Sjøredningsskolen har vært en stabil og pålitelig leverandør siden 1962, og er kjent for å ha stort fokus kundenes behov og å tilby kurset tilpasset dette.

I tillegg til et bredt faglig kurs- og opplæringstilbud kan RS Sjøredningsskolen også være en ressurs og rådgiver for virksomheter og organisasjoner som står overfor større eller mindre utfordringer innen helse-, miljø- og sikkerhet.

RS Sjøredningsskolen flyttet januar 2018 inn i nye lokaler ved RS Noatun på Langgrunn i  Horten, et anlegg som skal utvikles til å bli Norges ledende samt ligge i teten på europeisk nivå når det gjelder sikkerhet, sjøredning og beredskap. Anlegget består av tre store undervisningsbygg som inneholder konferansefasiliteter, overnattingsrom, restaurant samt omfattende øvelses- og rekreasjonsområder.

For å ivareta sikkerhet og kvalitet er RS Sjøredningsskolen er sertifisert i henhold NS-EN ISO 9001:2015 av Bureau Veritas, og innehar alle nødvendige godkjenninger fra både Sjøfartsdirektoratet og Norsk olje- og gass for opplæring i henhold til gjeldende fagplaner.

RS Sjøredningsskolen er kvalifisert via Magnet JQS som leverandør til offshoreindustrien.