Hopp til innhold

Sikkerhetsopplæring for fritidsbåtbrukere

Hvert eneste år opplever mange norske fritidsbåtbrukere uforutsette og uønskede hendelser i forbindelse med sitt båtliv. Tar man en titt på Redningsselskapets statistikk ser man at redningsskøytene i 2017 hadde nærmere 8000 oppdrag til store og små hendelser langs kysten, og over 6000 fartøyer fikk assistanse i forbindelse med disse.

Hendelsene som rammer fritidsbåtbrukerne er alt fra at de går tom for strøm eller drivstoff til mer dramatiske situasjoner som at noen faller over bord, at båten grunnstøter eller springer lekk, det oppstår brann eller man må forlate skuta i åpent farvann. Også her taler tallene fra Redningsselskapet en tydelig tale, i 2017 ble det gitt assistanse til 460 båter som hadde gått på grunn, 206 båter som hadde vanninntrengning og ved 74 båtbranner.

For yrkesfartøy og båter som brukes til visse seilaser og regattaer er det krav til både sikkerhetsutstyr om bord og sikkerhetsopplæring av mannskapet, men for den jevne fritidsbåtbruker finnes det ingen slike krav utover at man må ha med flytemiddel til alle om bord. Sistnevnte kan man oppleve at politiets sjøtjeneste kontrollerer i forbindelse med stikkprøver, men det er ingen som kontrollerer at man faktisk kan bruke flytemidler og annet sikkerhetsutstyr eller at man har rutiner for hvordan man skal håndtere en nødsituasjon.

RS Sjøredningsskolen ønsker som Redningsselskapets kurs- og kompetansesenter å bidra til selskapets formål som er å redde liv på sjøen, og har derfor inngått et samarbeid med Norges Seilforbund om å arrangere World Sailing (tidligere ISAF) sikkerhetskurs, hvor man i både teori og praksis kombinerer beste praksis fra flere tiår med regatta og annen seiling med Redningsselskapet og RS Sjøredningsskolens ekspertise innenfor sikkerhet og redning.

Kurset er både beregnet på seilere som ønsker å øke sin kompetanse og bli bedre og sikrere under vanskelige forhold, men seilere på alle nivåer med noe erfaring fra tur eller regatta vil kunne ha nytte av kurset for å føle seg tryggere og på den måten kunne få mer ut av sitt båtliv. Kurset dekker kravene fra World Sailing for å delta på regattaer med sikkerhetskategori 0-2 og 3 sammen med førstehjelpskurs som også tilbys av RS Sjøredningsskolen, og skal derfor være dekkende for de fleste behov blant norske seilere.

Varighet på kurset er to dager som inneholder både en grundig teoretisk innføring samt praktisk trening på viktige ferdigheter, og fører frem til det internasjonale sertifikatet fra World Sailing som er gyldig i 5 år. RS Sjøredningsskolen arrangerer også repetisjonskurs for de som har grunnkurset fra før.
Som instruktører på kurset brukes Simen Løvgren, som er en svært erfaren havseiler, sammen med RS Sjøredningsskolen og Redningsselskapets fagpersoner på sikkerhet og redning.

På den ene siden er det både selvfølgelig og betryggende at de som ferdes mest på sjøen under alle slags forhold har skikkelig opplæring, men samtidig er det et paradoks at mange av de som har minst erfaring på sjøen ikke har noen annen form for sikkerhetsopplæring enn det man eventuelt har lest om i en bok i forbindelse med båtførerprøven.

En viktig del av det å være trygg til sjøs handler om gode forberedelser. Aller helst ønsker vi å forebygge at uønskede hendelser oppstår i det hele tatt, men vi må også være forberedt dersom noe uforutsett skulle skje. Det at man har gjort en enkel risikovurdering og tenkt gjennom hva slags hendelser som kan oppstå, hva som kan gjøres for å unngå disse og hvordan konsekvensen kan reduseres dersom hendelsen allikevel inntreffer.

Selv om en i familien er båtvant og komfortabel på sjøen er det ikke sikkert at ektefelle, barn eller andre familiemedlemmer eller medseilere føler samme trygghet, og en situasjon kan jo likegodt rundt oss som i egen båt. Hva om vi er først på stedet til en båt som har kullseilet, står på grunn eller har full fyr i motorrommet? Enn om noen roper fra en nabobåt om et av barna som har falt over bord som de ikke får tak i?

Kurset gir i teori og praksis gode kunnskaper og ferdigheter innen:

• Oppbevaring og vedlikehold av sikkerhetsutstyr.
  • Skadebegrensning og nødreparasjon.
  • Maritimt vær og værmelding.
  • Seiling i hardt vær.
  • Stormseil.
  • Mann-over-bord. Forebygging, oppdagelse og håndtering.
  • Gi hjelp til andre båter.
  • Søk og redning, organisering og metoder.
  • Nedkjøling, kuldesjokk og drukning.
  • Redningsvester, flåter og evakuering.
  • Brannforebygging og slukking.
  • GMDSS nødradioutstyr.
  • Bruk av pyroteknisk utstyr.

Som et pilotprosjekt er det satt opp kurs ved Redningsselskapets nye kurs- og konferansesenter RS Noatun på Langgrunn ved Horten, hvor det også er mulig for deltagerne å overnatte med fullpensjon til en rimelig penge.

Kursene som er planlagt er foreløpig (klikk for å komme til påmelding):

Ved stor interesse vil det bli satt opp ytterligere kurs utover våren.

Tall fra Redningsselskapet 2017